Преамбула (цінності)
I. Загальні положення
1. Визначення термінів
1. У цій Програмі наведені терміни вживаються у таких значеннях:
благодійна діяльність – добровільна особиста та/або майнова допомога, яка направлена на сприяння законним інтересам одержувачів благодійної допомоги у визначених законом сферах благодійної діяльності, що не передбачає одержання Підприємством прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації Підприємству від імені або за дорученням одержувача благодійної допомоги;
внесок на підтримку політичної партії – грошові кошти чи інше майно, переваги, пільги, послуги, позики (кредити), нематеріальні активи, будь-які інші вигоди нематеріального або негрошового характеру, спонсорство Підприємством заходів чи іншої діяльності на підтримку партії, товари, роботи, послуги, надані Підприємством безоплатно чи на пільгових умовах (за ціною, нижчою за ринкову вартість ідентичних або подібних робіт, товарів та послуг на відповідному ринку), отримані політичною партією, її місцевою організацією, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи;
ділова гостинність – представницькі заходи (наприклад, ділові сніданки, обіди, вечері, фуршети, дегустації, інші заходи (конференції, культурні та спортивні заходи)), відшкодування витрат на дорогу, проживання, інші види витрат, які здійснюються Підприємством або стосовно Підприємства з метою встановлення чи налагодження ділових відносин або з іншою метою, пов’язаною з діяльністю Підприємства;
ділові відносини – відносини між Підприємством та діловим партнером, пов’язані з діловою, професійною чи господарською діяльністю Підприємства, що виникли на підставі правочину або здійснення Підприємством іншої діяльності та передбачають тривалість існування після їх встановлення;
ділові партнери – юридичні та/або фізичні особи, з якими Підприємство підтримує, вступає або має намір вступити в ділові відносини;
заохочуючі платежі – неофіційні та незаконні платежі офіційним особам з метою сприяння/прискорення/спрощення чи, у певних випадках, належного виконання встановлених законодавством процедур, які Підприємство має законне право отримувати, не здійснюючи таких платежів;
корупційний ризик – імовірність вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, іншого порушення Закону України “Про запобігання корупції”, що негативно вплине на діяльність Підприємства;
неправомірна вигода – грошові кошти або інше майно, переваги, пільги, послуги, нематеріальні активи, будь-які інші вигоди нематеріального чи негрошового характеру, які пропонують, обіцяють, надають чи одержують без законних на те підстав;
нульова толерантність до корупції – абсолютна нетерпимість до корупції у будь-яких її проявах;
представник Підприємства – особа, уповноважена в установленому порядку діяти від імені або в інтересах Підприємства у взаємовідносинах з третіми особами;
– працівник патронатної служби відповідно до статті 92 Закону України “Про державну службу”;
– член міжнародної парламентської асамблеї, учасником якої є Україна;
– суддя і посадова особа міжнародного суду;
спонсорська діяльність (спонсорство) – добровільна матеріальна, фінансова, організаційна та інша підтримка Підприємством будь-якого заходу або діяльності з метою популяризації найменування Підприємства, знаків для товарів та послуг Підприємства.
2. Мета та сфера застосування
3. Відповідальне лідерство, ділова репутація та доброчесність
1) дотримання вимог антикорупційного законодавства;
3) поширення культури нульової толерантності до корупції у всіх сферах діяльності Підприємства;
4) призначення на посаду особи, відповідальної за реалізацію цієї Програми (далі – Уповноважений), забезпечення її належними матеріальними та організаційними умовами праці, сприяння виконанню Уповноваженим завдань та функцій, передбачених Законом України “Про запобігання корупції” та цією Програмою, забезпечення незалежності діяльності Уповноваженого;
10) своєчасного та належного реагування відповідно до закону на факти вчинення (можливого вчинення) корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень посадовими особами усіх рівнів Підприємства та працівниками.
4. Норми професійної етики
1. Керівник Підприємства, посадові особи усіх рівнів, Уповноважений, працівники та представники Підприємства під час виконання своїх посадових (договірних) обов’язків:
1) толерантно і з повагою ставляться до політичних поглядів, ідеологічних та релігійних переконань інших осіб;
2. Керівник, посадові особи усіх рівнів, Уповноважений, працівники, представники Підприємства утримуються від явно злочинних дій, рішень та доручень та вживають заходів щодо скасування таких рішень і доручень.
3. Посадові особи усіх рівнів, Уповноважений, працівники, представники Підприємства зобов’язані утримуватися від виконання рішень чи доручень керівництва, які є явно злочинними.
4. У разі отримання для виконання рішень чи доручень, які є явно злочинними, посадова особа, Уповноважений, працівник, представник Підприємства повинен негайно в письмовій формі повідомити про це безпосереднього керівника або Керівника Підприємства, або Уповноваженого.
6. Посадові особи, працівники Підприємства, Уповноважений не можуть бути притягнуті до дисциплінарної відповідальності за відмову від участі в корупційних діяннях, навіть якщо така відмова може призвести до втрати Підприємством конкурентної переваги або потенційної вигоди.
II. Права, обов’язки, заборони
1. Права та обов’язки Керівника, посадових осіб усіх рівнів, працівників (крім Уповноваженого) та представників Підприємства
1. Керівник, посадові особи усіх рівнів, працівники та представники Підприємства мають право:
1) надавати пропозиції щодо удосконалення цієї Програми;
2) звертатися до Уповноваженого за консультаціями та роз’ясненнями щодо виконання цієї Програми, інших внутрішніх документів Підприємства стосовно запобігання корупції, антикорупційного законодавства;
2. Керівник, посадові особи усіх рівнів, працівники та представники Підприємства зобов’язані:
2) виконувати свої посадові (договірні) обов’язки з урахуванням законних інтересів Підприємства;
3) невідкладно інформувати в передбаченому цією Програмою порядку Уповноваженого, Керівник Підприємства про випадки порушення вимог цієї Програми (або про випадки підбурювання до таких дій), вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України “Про запобігання корупції” Керівником, посадовими особами усіх рівнів, працівниками Підприємства або існуючими чи потенційними діловими партнерами;
4) невідкладно інформувати в порядку, визначеному цією Програмою, про виникнення реального, потенційного конфлікту інтересів; вживати заходів для запобігання та врегулювання реального чи потенційного конфлікту інтересів; не вчиняти дій та не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів;
6) інформувати Уповноваженого про здійснення та приймання ділової гостинності, дарування та отримання подарунків у порядку, визначеному Підприємством;
7) брати до уваги та враховувати рекомендації Уповноваженого.
2. Заборонені корупційні практики
1. Керівнику, посадовим особам усіх рівнів, Уповноваженому, працівникам та представникам Підприємства забороняється:
1) приймати пропозицію, обіцянку або одержувати неправомірну вигоду, а так само просити надати таку вигоду для себе чи іншої фізичної або юридичної особи за вчинення чи невчинення будь-яких дій з використанням становища, яке вони займають у Підприємстві, або у зв’язку з їх діяльністю на користь Підприємства, в інтересах того, хто пропонує, обіцяє чи надає таку вигоду, або в інтересах третьої особи;
4) вчиняти дії та приймати рішення в умовах реального конфлікту інтересів;
5) використовувати будь-яке майно Підприємства чи її кошти в особистих інтересах;
6) організовувати, бути посередником або особисто здійснювати будь-які готівкові або безготівкові платежі чи розрахунки з діловими партнерами Підприємства, іншими фізичними або юридичними особами, якщо такі платежі чи розрахунки не передбачені законодавством або укладеними Підприємством правочинами;
7) впливати прямо або опосередковано на рішення працівників Підприємства з метою отримання неправомірної вигоди для себе чи інших осіб;
10) після звільнення або іншого припинення співробітництва з Підприємством розголошувати або використовувати в інший спосіб у своїх інтересах інформацію, в тому числі конфіденційну, яка стала їм відома у зв’язку з виконанням своїх повноважень, договірних зобов’язань, крім випадків, встановлених законом.
2. Підприємство забороняє виплату офіційним особам заохочуючих платежів, зокрема з метою прискорення будь-яких формальних процедур, пов’язаних із отриманням дозвільних документів, або прийняття відповідних рішень на користь Підприємства, чи отримання інших переваг для Підприємства.
Посадова особа, працівник або представник Підприємства, до якого звернена вимога про здійснення заохочуючого платежу, зобов’язаний повідомити особу, яка висуває таку вимогу, про заборону його здійснення, відмовити у здійсненні такого платежу, а також невідкладно поінформувати свого безпосереднього керівника та Уповноваженого про отриману вимогу.
У разі виникнення у посадової особи, працівника або представника Підприємства будь-якого сумніву щодо належності платежу до заохочуючого платежу і заборони його здійснення, така посадова особа, працівник або представник Підприємства повинен звернутися за консультацією до Уповноваженого.
III. Правовий статус Уповноваженого
1. Загальні положення
1. Правовий статут Уповноваженого визначається Законом України “Про запобігання корупції” та цією Програмою.
Уповноважений призначається Керівником Підприємства на окрему посаду згідно з законодавством про працю та установчими документами Підприємства.
Уповноважений підпорядкований, підзвітний та підконтрольний Керівнику Підприємства.
Вимоги до особи, яка може бути призначеною Уповноваженим, встановлюються Законом України “Про запобігання корупції”.
Уповноважений може бути звільнений з посади з ініціативи Керівника Підприємства за умови надання згоди Національним агентством з питань запобігання корупції у встановленому порядку5.
3. До виконання своїх функцій Уповноважений може залучати інших працівників Підприємства шляхом надання їм усних та письмових доручень та здійснення контролю за їх виконанням.
4. Для реалізації цієї Програми за рішенням Керівника Підприємства (або наглядової ради у разі її утворення) у відокремлених підрозділах Підприємства без статусу юридичної особи можуть призначатися відповідальні особи (далі – Відповідальні особи).
2. Обов’язки та права Уповноваженого
1) виконувати свої обов’язки неупереджено;
2) організовувати підготовку, розробляти і подавати на затвердження керівнику (виконавчому органу / наглядовій раді) внутрішні документи Підприємства з питань формування та реалізації цієї Програми;
3) організовувати проведення періодичного оцінювання корупційних ризиків у діяльності Підприємства;
4) забезпечувати взаємодію і координацію між структурними підрозділами Підприємства щодо підготовки, виконання та контролю за виконанням заходів, передбачених цією Програмою;
9) регулярно, не менше ніж один раз на 2 роки, підвищувати свою кваліфікацію, ініціювати перед Керівником Підприємства питання щодо проходження свого професійного навчання (підвищення кваліфікації);
10) вживати заходів з виявлення конфлікту інтересів та сприяти його врегулюванню, інформувати Керівника Підприємства про виявлення конфлікту інтересів та заходи, вжиті для його врегулювання;
11) організовувати і проводити перевірки ділових партнерів Підприємства, перевірки у процедурах злиття та поглинання (приєднання);
12) брати участь у процедурах добору персоналу Підприємства, зокрема шляхом ініціювання, організації, проведення перевірок кандидатів на посади;
17) брати участь у проведенні внутрішніх розслідувань, які проводяться згідно з цією Програмою;
18) інформувати Керівника Підприємства про факти, що можуть свідчити про вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень та інших порушень вимог Закону України “Про запобігання корупції” посадовими особами усіх рівнів, працівниками, представниками Підприємства;
23) інформувати Національне агентство з питань запобігання корупції у разі ненаправлення кадровою службою Підприємства засвідченої паперової копії розпорядчого документа про накладення дисциплінарного стягнення та інформаційної картки до розпорядчого документа про накладення (скасування розпорядчого документа про накладення) дисциплінарного стягнення на особу за вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень для внесення відомостей до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення;
25) забезпечувати формування і ведення реєстрів:
працівників Підприємства, притягнутих до відповідальності за порушення вимог цієї Програми, вчинення корупційного правопорушення чи правопорушення, пов’язаного з корупцією, інших порушень Закону України “Про запобігання корупції”;
проведених згідно з цією Програмою внутрішніх розслідувань;
ділової гостинності та подарунків;
27) проводити оцінку результатів здійснення заходів, передбачених цією Програмою;
28) забезпечувати підготовку звіту про стан виконання цієї Програми;
30) виконувати інші посадові обов’язки, передбачені Законом України “Про запобігання корупції”, цією Програмою, внутрішніми документами Підприємства, прийнятими на виконання Закону України “Про запобігання корупції” та цієї Програми, зокрема ті, що спрямовані на розгляд повідомлень викривачів та забезпечення дотримання їхніх прав і гарантій захисту.
3) мати з урахуванням обмежень, встановлених законом, доступ до документів та інформації, розпорядником яких є Підприємство, які необхідні для виконання покладених на нього обов’язків, робити чи отримувати їх копії;
4) витребувати від інших структурних підрозділів Підприємства інформацію, документи або їх копії, у тому числі ті, що містять інформацію з обмеженим доступом (крім державної таємниці), які необхідні для виконання покладених на нього обов’язків;
6) отримувати доступ до складських, виробничих та інших приміщень Підприємства у разі необхідності проведення антикорупційних заходів;
7) отримувати доступ до наявних у Підприємства електронних засобів зберігання і обробки даних, які необхідні для виконання покладених на нього обов’язків, та у разі необхідності вимагати оформлення відповідних даних на паперовому носії;
8) підписувати та направляти інформаційні запити до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій усіх форм власності, відокремлених підрозділів Підприємства без статуту юридичної особи для отримання від них інформації та матеріалів, безпосередньо пов’язаних з виконанням обов’язків Уповноваженого;
17) брати участь у засіданнях робочих груп та комісій Підприємства з питань, що належать до компетенції Уповноваженого;
18) ініціювати проведення нарад з питань запобігання та виявлення корупції, виконання цієї Програми;
19) залучати до виконання своїх повноважень за згодою Керівника Підприємства працівників Підприємства;
20) надавати на розгляд Керівника / наглядової ради Підприємства пропозиції щодо удосконалення роботи Уповноваженого / підрозділу Уповноваженого;
21) звертатися до Керівника Підприємства з питань реалізації своїх повноважень та виконання посадових обов’язків;
22) інші права, передбачені Законом України “Про запобігання корупції”, цією Програмою, трудовим договором, посадовою інструкцією Уповноваженого, іншими внутрішніми документами Підприємства.
3. Гарантії незалежності
2. Під втручанням слід розуміти:
2) будь-який вплив на прийняття Уповноваженим рішень та вчинення дій, який здійснюється поза межами повноважень органу управління / особи, що вчиняє вплив, передбачених законодавством, статутом Підприємства, рішеннями органів управління або внутрішніми документами Підприємства (наприклад, надання вказівок щодо змісту висновків, які мають бути здійснені Уповноваженим за результатами перевірки ділових партнерів; щодо кола осіб – суб’єктів декларування, повідомлення про факти несвоєчасного подання декларацій якими не можуть бути направлені до Національного агентства з питань запобігання корупції тощо);
5) покладення на Уповноваженого обов’язків, надання доручень з питань, що не належать або виходять за межі його повноважень, визначених Законом України “Про запобігання корупції” і цією Програмою, та обмежують виконання ним посадових обов’язків.
3. Уповноважений не може бути звільнений чи примушений до звільнення, притягнутий до дисциплінарної відповідальності чи підданий з боку Керівника Підприємства іншим негативним заходам впливу (переведення, атестація, зміна умов праці, відмова у призначенні на вищу посаду, зменшення заробітної плати, відмова від продовження трудового договору тощо) або загрозі таких заходів впливу у зв’язку зі здійсненням антикорупційних заходів, виявленням та повідомленням про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України “Про запобігання корупції”.
До негативних заходів впливу також належать формально правомірні рішення і дії Керівника Підприємства, які носять вибірковий характер, зокрема, не застосовуються до інших працівників, керівників у подібних ситуаціях та/або не застосовувалися до Уповноваженого у подібних ситуаціях (за подібних обставин) раніше.
4. Застосування до Уповноваженого дисциплінарних стягнень здійснюється за попередньою згодою наглядової ради (якщо в Компанії утворена наглядова рада) або органу, до сфери управління якого належить Підприємство / органу, який здійснює управління корпоративними правами, що належать державі у статутному капіталі Підприємства (далі – Уповноважений орган управління)6.
5. Відсторонення Керівником Підприємства Уповноваженого від виконання посадових обов’язків здійснюється за попередньою згодою наглядової ради (якщо в Компанії утворена наглядова рада) або Уповноваженого органу управління7.
6. У разі порушення гарантій незалежності Уповноважений повідомляє про це наглядову раду Підприємства (якщо в Компанії утворена наглядова рада) або Уповноважений орган управління8 та, за необхідності, Національне агентство з питань запобігання корупції.
7. Керівник Підприємства, посадові особи усіх рівнів Підприємства зобов’язані:
1) забезпечувати незалежність Уповноваженого;
IV. Управління корупційними ризиками
1. Для ефективного запобігання корупції у своїй діяльності Підприємство застосовує ризик-орієнтований підхід та створює систему управління ризиками, яка передбачає здійснення регулярного оцінювання корупційних ризиків, впливу яких може зазнавати діяльність Підприємства, вжиття заходів, необхідних та достатніх для їх усунення або мінімізації, їх подальшого моніторингу та контролю, а також оновлення існуючих антикорупційних заходів відповідно до змін внутрішнього та зовнішнього середовища діяльності Підприємства.
2. Підприємство здійснює періодичне оцінювання корупційних ризиків у своїй діяльності, метою якого є:
1) ідентифікація внутрішніх та зовнішніх корупційних ризиків у бізнес-процесах Підприємства;
3) аналіз та оцінка (визначення рівнів) виявлених корупційних ризиків;
5) розробка заходів з метою ефективного усунення або мінімізації корупційних ризиків у діяльності Підприємства.
3. Організацію проведення періодичного оцінювання корупційних ризиків у діяльності Підприємства здійснює Уповноважений.
4. Підприємство може здійснювати внутрішнє та/або зовнішнє оцінювання корупційних ризиків.
Внутрішнє оцінювання корупційних ризиків здійснює робоча група, яка формується з представників структурних підрозділів Підприємства.
Зовнішнє оцінювання корупційних ризиків здійснюють залучені Підприємством аудиторські, юридичні, консалтингові компанії або незалежні експерти.
5. Підприємство здійснює оцінювання корупційних ризиків у своїй діяльності з періодичністю не рідше одного разу на 2 роки.
6. Підприємство може прийняти рішення щодо здійснення оцінки корупційних ризиків за процедурою, визначеною законодавством9.
7. За результатами оцінювання корупційних ризиків у діяльності Підприємства формується реєстр ризиків.
8. Реєстр ризиків повинен містити:
1) ідентифіковані корупційні ризики, сфери (напрями) діяльності Підприємства, у яких вони ідентифіковані, їхні описи, джерела, існуючі заходи контролю, оцінку їхньої достатності, відповідності та ефективності;
2) рівні виявлених корупційних ризиків;
3) пропозиції щодо заходів із усунення або мінімізації виявлених корупційних ризиків (у тому числі, оновлених/нових антикорупційних заходів на рівні Підприємства та/або на рівні бізнес-процесів), термінів (строків) їх виконання, відповідальних підрозділів/виконавців, необхідних ресурсів, індикаторів виконання).
10. Керівник (виконавчий орган або наглядова рада) Підприємства затверджує реєстр ризиків та забезпечує вжиття передбачених ним заходів, у тому числі шляхом оновлення існуючих антикорупційних заходів, та виділяє для цього необхідні ресурси.
11. За запитом учасника (засновника) Підприємства реєстр ризиків доводиться до його відома.
12. Реєстр ризиків надається для виконання відповідальним підрозділам/виконавцям, а також може бути розміщений на вебсайті Підприємства (у разі його наявності) для ознайомлення усіма зацікавленими особами.
V. Просвітницькі заходи
1. Періодичне навчання з питань запобігання і виявлення корупції
3. Відповідальним за інформування з питань запобігання та виявлення корупції є Уповноважений.
4. Підприємство забезпечує періодичне підвищення кваліфікації (навчання) Керівника, посадових осіб усіх рівнів, працівників, Уповноваженого та, у разі необхідності, – представників Підприємства.
5. Керівник Підприємства та Уповноважений проходять підвищення кваліфікації (навчання) з питань запобігання та виявлення корупції не рідше одного разу на 2 роки.
6. Планові навчання інших посадових осіб Підприємства здійснюються відповідно до:
7. Антикорупційні навчальні програми (базові та поглиблені) реалізуються як дистанційно, так і очно.
2) пропозицій засновників (учасників), Керівника, органів управління, посадових осіб усіх рівнів, працівників Підприємства;
3) результатів моніторингу/оцінки виконання цієї Програми;
4) результатів періодичного оцінювання корупційних ризиків у діяльності Підприємства;
5) результатів проведених перевірок та внутрішніх розслідувань;
9. У разі виявлення фактів вчинення корупційних правопорушень у діяльності Підприємства Уповноважений формує список працівників, які беруть участь у реалізації високо ризикових бізнес-процесів і повинні пройти обов’язкове позачергове навчання, а також формує і реалізує відповідну навчальну програму.
2. Надання працівникам роз’яснень та консультацій Уповноваженим
1. У разі наявності питань щодо роз’яснення окремих положень цієї Програми Керівник, посадові особи усіх рівнів, працівники та представники Підприємства можуть звернутися до Уповноваженого за отриманням усного або письмового роз’яснення або консультації.
3. Уповноважений узагальнює найпоширеніші питання, з яких до нього звертаються, відповіді на них та розміщує узагальнені роз’яснення (консультації, тощо) інформаційного характеру на загальнодоступних для працівників Підприємства ресурсах та/або поширює їх іншим чином (наприклад, засобами електронної пошти).
VI. Заходи запобігання та перевірки
1. Запобігання та врегулювання конфлікту інтересів
1. Підприємство прагне забезпечити, щоб конфлікт інтересів не мав несприятливого впливу на інтереси Підприємства, а також інтереси її клієнтів/замовників, засновник(ів)/учасник(ів) шляхом запобігання, виявлення та врегулювання конфліктів інтересів.
2. Підприємство здійснює запобігання та врегулювання ситуацій конфлікту інтересів на основі таких принципів:
1) обов’язковість інформування працівниками про ситуації, що мають ознаки конфлікту інтересів;
2) недопущення виникнення конфлікту інтересів;
3. Працівники Підприємства зобов’язані не пізніше наступного робочого дня з дня, коли дізналися чи повинні були дізнатися про наявність у них реального чи потенційного конфлікту інтересів, письмово повідомити про це свого безпосереднього керівника та Уповноваженого, не вчиняти дій та не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів та вжити заходів щодо врегулювання реального або потенційного конфлікту інтересів.
4. У разі виникнення реального або потенційного конфлікту інтересів у Керівника Підприємства він письмово повідомляє про це Уповноваженого та особу або орган (у тому числі колегіальний), до повноважень якої (якого) належить звільнення / ініціювання звільнення з посади керівника Підприємства.
5. У разі виникнення реального або потенційного конфлікту інтересів у представника Підприємства він письмово повідомляє про це Уповноваженого.
6. У разі виникнення реального або потенційного конфлікту інтересів у Уповноваженого він письмово повідомляє про це Керівника Підприємства / наглядову раду Підприємства (у разі якщо Уповноваженим підзвітний та підконтрольний наглядові раді Підприємства.
3) обмеження доступу працівника до певної інформації;
4) перегляду обсягу посадових (функціональних) обов’язків працівника;
5) переведення працівника на іншу посаду;
3) у разі виникнення потенційного або реального конфлікту інтересів у представника Підприємства припиняє правовідносини із ним. У разі якщо конфлікт інтересів у представника Підприємства має постійний характер, представник Підприємства підлягає занесенню до переліку осіб, послуги яких не підлягають використанню та/або на користь яких не здійснюються платежі.
11. Рішення про врегулювання конфлікту інтересів у діяльності Керівника Підприємства приймається особою або органом (у тому числі колегіальним), до повноважень якої (якого) належить звільнення / ініціювання звільнення з посади керівника Підприємства, протягом двох робочих днів після отримання повідомлення. Про прийняте рішення невідкладно повідомляються особа, якої воно стосується, та Уповноважений.
12. Працівники Підприємства можуть самостійно вжити заходів щодо врегулювання конфлікту інтересів шляхом позбавлення відповідного приватного інтересу з наданням підтвердних документів безпосередньому керівнику та Уповноваженому.
13. Керівник Підприємства може самостійно вжити заходів щодо врегулювання конфлікту інтересів шляхом позбавлення відповідного приватного інтересу з наданням підтвердних документів Уповноваженому, а також особі або органу (у тому числі колегіальному), до повноважень якої (якого) належить звільнення / ініціювання звільнення з посади керівника Підприємства.
14. У разі виникнення реального або потенційного конфлікту інтересів у особи, яка входить до складу колегіального органу (органу управління Підприємством (наглядової ради, правління, іншого виконавчого органу), комісії, робочої групи, тендерного комітету тощо), під час вирішення питання цим органом така особа письмово повідомляє про це відповідний колегіальний орган та Уповноваженого.
15. Зазначеній особі забороняється:
2) брати участь у розгляді (обговоренні) відповідного питання;
3) голосувати з відповідного питання.
16. У разі якщо неучасть члена колегіального органу Підприємства призведе до втрати правомочності цього органу, участь такої особи у прийнятті рішень має здійснюватися під зовнішнім контролем. Рішення про здійснення зовнішнього контролю приймає відповідний колегіальний орган.
18. Типовими ситуаціями прояву конфлікту інтересів можуть бути:
2) укладення від імені Підприємства правочинів із близькими особами;
5) виконання функцій керівника вищого рівня в іншій юридичній особі, чиї інтереси можуть вступати в конфлікт з інтересами Підприємства;
2. Взаємодія з діловими партнерами
1. Підприємство прагне здійснювати співпрацю з діловими партнерами, які здійснюють свою діяльність законно та етично, взаємодія з якими не несе корупційних ризиків для Підприємства.
2. Підприємство інформує ділових партнерів до встановлення ділових відносин з ними про принципи та вимоги Підприємства у сфері запобігання та протидії корупції, які передбачені цією Програмою, іншими політиками, розробленими на її виконання, в тому числі про процедуру перевірки ділових партнерів.
3. Підприємство здійснює перевірку потенційних ділових партнерів (до дати укладення правочинів) і наявних ділових партнерів (після встановлення правовідносин з ними).
4. Перевірку потенційних або наявних ділових партнерів Підприємства здійснює Уповноважений. До здійснення перевірки можуть також залучатися інші структурні підрозділи Підприємства.
5. Критерії, підстави, процедура та періодичність здійснення перевірки ділових партнерів Підприємства визначаються у внутрішніх документах Підприємства, які розробляє Уповноважений та затверджує Керівник Підприємства.
6. Процедури перевірки, періодичність здійснення перевірок та критерії відбору ділових партнерів визначаються залежно від сфери та місця здійснення діяльності, структури Підприємства, характеру та рівня корупційних ризиків, які можуть виникнути у відносинах із діловим партнером.
7. Перевірка ділових партнерів Підприємства здійснюється з метою:
2) перевірки наявності у ділового партнера антикорупційної програми (або інших політик антикорупційного спрямування), стану її (їх) фактичного виконання, готовності (або відмови) дотримуватися принципів та вимог Підприємства, а також антикорупційного законодавства;
3) виявлення можливих корупційних ризиків у зв’язку з укладенням (виконанням) правочину;
8. У разі наявності обґрунтованих сумнівів у діловій репутації ділового партнера, що може призвести до корупційних ризиків для Підприємства, Підприємство залишає за собою право відмовити діловому партнеру у встановленні/продовженні ділових відносин з урахуванням вимог законодавства, зокрема Закону України “Про публічні закупівлі”.
9. Матеріали перевірки ділових партнерів зберігаються не менше ніж 5 років.
10. До договорів (контрактів), які Підприємство укладає з діловими партнерами, можуть включатися антикорупційні застереження. Метою антикорупційного застереження є надання Підприємством гарантій дотримання антикорупційного законодавства, яке на неї поширюється, та отримання аналогічних гарантій від ділового партнера.
Редакції антикорупційних застережень розробляються Уповноваженим з урахуванням сфер діяльності Підприємства.
3. Політика та процедури ділової гостинності. Подарунки
1. Підприємство з урахуванням вимог законодавства визначає загальну політику та процедури надання і приймання ділової гостинності та подарунків.
2. Керівник, посадові особи усіх рівнів, працівники, представники Підприємства зобов’язані утримуватися від пропозиції ділової гостинності, подарунків офіційним особам, їх близьким особам, фактичним або потенційним діловим партнерам, їх працівникам або представникам, якщо така ділова гостинність, подарунки можуть бути розцінені як спонукання або готовність до вчинення корупційного правопорушення, пов’язаного з діяльністю Підприємства.
4) не заборонено законодавством держави, в якій вони надаються та/або приймаються;
5) вартість не перевищує меж, установлених законодавством та Підприємством;
7) розголошення про подарунок, ділову гостинність не створить ризику для ділової репутації Підприємства або того, хто одержав подарунок, ділову гостинність;
5. У разі наявності сумнівів щодо прийнятності подарунка, ділової гостинності працівники повинні звернутися до Уповноваженого в порядку, визначеному цією Програмою, для отримання консультації та/або роз’яснення.
6. Про факти надання (здійснення) або отримання подарунка / ділової гостинності в рамках загальновизнаних уявлень про гостинність керівник, члени органів управління, посадові особи усіх рівнів, працівники, представники Підприємства протягом одного робочого дня повідомляють Уповноваженого в порядку, встановленому Підприємством.
4. Благодійна та спонсорська діяльність
1. Підприємство може здійснювати благодійну та спонсорську діяльність у разі відсутності заборон, встановлених законодавством та внутрішніми документами Підприємства.
2. Підприємство здійснює благодійну та спонсорську діяльність відповідно до законодавства та за умови відсутності обґрунтованого висновку Уповноваженого про наявність корупційних ризиків.
4. Порядок здійснення Уповноваженим попередньої перевірки запланованої благодійної, спонсорської діяльності визначається Підприємством.
5. Здійснення благодійної, спонсорської діяльності Підприємством не допускається, якщо:
3) вона здійснюється з метою впливу на офіційну особу або в обмін на будь-яку неправомірну вигоду для Підприємства зі сторони ділових партнерів.
6. Основними інструментами здійснення Підприємством контролю за благодійною та спонсорською діяльністю можуть бути:
2) попереднє погодження з Уповноваженим благодійних та спонсорських проєктів і правочинів;
3) процедури моніторингу цільового використання благодійної та спонсорської допомоги, які Підприємство визначає самостійно;
4) публічне оприлюднення, в порядку, передбаченому Підприємством, інформації про здійснення благодійної та спонсорської діяльності з метою забезпечення громадського контролю (у разі відсутності заборон, встановлених законодавством).
7. Підприємство веде реєстри здійснених Підприємством внесків на благодійну та спонсорську діяльність. Такі реєстри, а також фінансова звітність щодо операцій зі здійснення благодійної, спонсорської діяльності, її отримувачів (бенефіціарів) підлягають зберіганню не менше ніж 5 років.
5. Підтримка політичних партій
1. Підприємство не здійснює підтримку політичних партій, якщо це прямо заборонено законом або політикою Підприємства.
2. У разі відсутності заборон, встановлених законодавством та політикою Підприємства, Підприємство може здійснювати внески на підтримку політичних партій в порядку, встановленому Законом України “Про політичні партії в Україні”.
5. До перевірки на дотримання вимог законодавства, в тому числі антикорупційного, та цієї Програми при здійсненні внесків на підтримку політичних партій, окрім Уповноваженого, можуть залучатися інші структурні підрозділи Підприємства відповідно до політики Підприємства щодо підтримки політичних партій.
6. Підприємство веде реєстр здійснених внесків на підтримку політичних партій. Такий реєстр, а також фінансова звітність щодо операцій зі здійснення внесків на підтримку політичних партій, їх отримувачів, підлягають зберіганню не менше ніж 5 років.
7. Підприємство застосовує визначені цим розділом правила при здійсненні підтримки політичних партій на території будь-якої держави з урахуванням обмежень на підтримку політичних партій, встановлених законодавством відповідної держави.
6. Перевірка під час укладення правочинів про злиття або поглинання
1. При плануванні та вчиненні правочинів про злиття або поглинання Підприємство здійснює перевірку юридичної особи – потенційного об’єкта злиття або поглинання – з метою виявлення корупційних ризиків, перевірки мети та порядку виконання такого правочину на відповідність антикорупційному законодавству та цій Програмі.
2. Перевірка здійснюється до вчинення правочину та після його вчинення.
3. Обсяги перевірки визначаються Підприємством залежно від характеру та рівня корупційних ризиків, які можуть виникнути у зв’язку із вчиненням правочину щодо конкретного об’єкта злиття або поглинання.
4. До проведення перевірки залучається Уповноважений та можуть залучатися інші особи.
5. До вчинення правочину перевірка включає:
5) перевірки наявності діючих санкцій, застосованих до об’єкта злиття або поглинання;
9) визначення обсягу та характеру питань, яким слід приділити увагу після вчинення правочину.
6. Керівник Підприємства враховує результати перевірки при прийнятті остаточного рішення про вчинення правочину.
7. Після вчинення правочину перевірка включає:
1) виявлення невідповідностей у системі антикорупційних заходів об’єкта злиття або поглинання;
8. Якщо під час здійснення антикорупційної перевірки виявляються факти корупції, Підприємство вживає заходів до їх припинення, інформування в установленому порядку спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції та недопущення подібних практик у майбутньому.
7. Перевірка кандидатів на посади
1. Підприємство з метою реалізації цієї Програми в рамках процедур добору персоналу здійснює перевірки кандидатів на посади, що вразливі до корупційних ризиків.
2. Перевірка кандидатів на посади проводиться з метою:
1) встановити, чи не викликає укладення трудового договору з кандидатом корупційні ризики для Підприємства;
3) переконатися у тому, що кандидат зобов’язується дотримуватися вимог цієї Програми.
4. Перевірки кандидатів на посади, що вразливі до корупційних ризиків, здійснює Уповноважений. За результатами перевірки Уповноважений готує для Керівника Підприємства обґрунтований висновок про наявність чи відсутність корупційних ризиків.
5. Порядок здійснення перевірки кандидатів на посади та перелік посад, що вразливі до корупційних ризиків, визначає Підприємство.
VII. Повідомлення, їх перевірка та відповідальність
1. Повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України “Про запобігання корупції”10
1. Підприємство створює сприятливі умови для викривачів та формує повагу до викривачів як частину ділової культури Підприємства.
2. Підприємство забезпечує викривачам умови для здійснення повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України “Про запобігання корупції” (далі – Повідомлення) шляхом:
3) надання методичної допомоги та консультацій щодо здійснення Повідомлення потенційним викривачам;
4) впровадження механізмів заохочення та формування культури Повідомлення;
5) дотримання прав та гарантій захисту викривачів.
5. Особа може здійснити Повідомлення без зазначення авторства (анонімно).
6. Інформація про Канали повідомлень доводиться до відома усіх працівників, в тому числі під час прийняття на роботу, розміщується на інформаційних стендах Підприємства та на вебсайті Підприємства (за наявності).
7. Підприємство заохочує ділових партнерів повідомляти через Канали повідомлень про будь-які відомі їм факти вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України “Про запобігання корупції” керівником, членами органів управління, посадовими особами усіх рівнів, працівниками та представниками Підприємства.
10. Засоби заохочення Повідомлення реалізуються Підприємством через:
1) затвердження внутрішніх документів Підприємства, які визначають форми заохочення, організаційні засади функціонування механізму заохочення;
2) надання методичної допомоги та консультацій щодо здійснення Повідомлення;
3) моральне та матеріальне заохочення викривачів.
11. Засоби формування культури Повідомлення реалізуються Підприємством через:
1) затвердження внутрішніх документів Підприємства щодо етичної поведінки в Підприємстві, зокрема формування поваги до викривачів як відповідальних громадян;
2) проведення внутрішніх навчань з питань формування культури Повідомлення;
3) систематичне здійснення просвітницьких та комунікаційних заходів.
2. Права та гарантії захисту викривача
1. Викривання є почесним правом кожного працівника Підприємства.
1) подавати докази на підтвердження свого Повідомлення;
2) отримувати підтвердження прийняття і реєстрації Повідомлення;
6. Доступ до інформації про викривачів має лише Керівник Підприємства, Уповноважений та визначені ним працівники, які задіяні в процесі прийняття та розгляду Повідомлень в Підприємстві.
7. У разі витоку конфіденційної інформації про викривача Уповноважений, Керівник Підприємства за заявою такої особи або за власною ініціативою повинен невідкладно вжити всіх заходів для уникнення настання негативних наслідків для викривача, пов’язаних з таким розголошенням.
8. Підприємство забороняє залякування, приниження чи переслідування викривачів, застосування до них інших негативних заходів впливу (відмови у прийнятті на роботу; звільнення чи примушення до звільнення; притягнення до дисциплінарної відповідальності; інших заходів, в тому числі формально правомірних рішень і дій, які носять вибірковий характер, зокрема, не застосовуються до інших працівників у подібних ситуаціях та/або не застосовувалися до працівника у подібних ситуаціях раніше) або погрози у застосуванні таких заходів впливу.
11. Права та гарантії захисту викривачів поширюються на близьких осіб викривача.
3. Повідомлення про можливі факти порушень цієї Програми
1. Працівники та особи, які навчаються у Підприємстві або виконують певну роботу, представники, а також ділові партнери Підприємства можуть повідомити про виявлені ознаки порушень цієї Програми, факти підбурення працівників, Керівника, посадових осіб усіх рівнів, членів органів управління Підприємства до вчинення корупційних або пов’язаних із корупцією порушень, інших порушень Закону України “Про запобігання корупції” безпосередньо керівнику (керівнику виконавчого органу) Підприємства, Уповноваженому або засновникам (учасникам) Підприємства, або шляхом направлення електронного повідомлення на адресу електронної пошти Підприємства ookb@ukr.net . Підприємство може передбачити й інші способи передачі та отримання інформації.
4. Проведення внутрішніх розслідувань11
Отримана (виявлена) інформація також надсилається суб’єкту, до повноважень якого належить призначення (обрання) та звільнення з посади Керівника Підприємства (органу, до сфери управління якого належить Підприємство / засновникам (учасникам)/наглядовій раді Підприємства).
4. За результатами попередньої перевірки приймається таке (такі) рішення:
1) вжити заходів щодо припинення виявленого порушення;
4) закрити провадження у разі непідтвердження викладених у Повідомленні (виявлених) фактів.
6. Внутрішнє розслідування проводить комісія.
8. Усі посадові особи та працівники Підприємства, незалежно від займаної посади, зобов’язані сприяти проведенню внутрішнього розслідування, а також надавати необхідні наявні документи та матеріали.
9. Посадова особа або працівник Підприємства, щодо якого проводиться внутрішнє розслідування, може бути тимчасово відсторонений від роботи (за наявності підстав, передбачених законодавством) або іншим чином обмежений в доступі до матеріальних, інформаційних та інших ресурсів Підприємства на час проведення внутрішнього розслідування на підставі рішення Керівника Підприємства або, якщо розслідування стосується Керівника Підприємства, на підставі рішення засновника (учасника).
10. За результатами внутрішнього розслідування приймається таке (такі) рішення:
1) вжити заходів щодо припинення виявленого порушення;
2) застосувати дисциплінарне стягнення до винних осіб;
11. Строк проведення внутрішнього розслідування не повинен перевищувати 30 (тридцять) календарних днів з дня завершення попередньої перевірки. Якщо у зазначений строк перевірити повідомлену (виявлену) інформацію неможливо, Керівник Підприємства продовжує строк внутрішнього розслідування до 45 днів.
12. Порядок проведення внутрішніх розслідувань визначає Підприємство.
5. Дисциплінарна відповідальність за порушення цієї Програми
1. За порушення положень цієї Програми до працівників Підприємства застосовуються заходи дисциплінарної відповідальності згідно з законодавством, правилами внутрішнього трудового розпорядку Підприємства, положеннями трудових договорів.
2. Кадрова служба Підприємства надсилає до Національного агентства з питань запобігання корупції завірену паперову копію рішення (наказу) Керівника Підприємства про накладення дисциплінарного стягнення та інформаційну картку до розпорядчого документа про накладення (скасування розпорядчого документа про накладення) дисциплінарного стягнення на особу за вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень з метою внесення відомостей про накладення дисциплінарного стягнення за вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення.
3. Керівник Підприємства забезпечує вжиття заходів за вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення.
VIII. Нагляд, контроль, внесення змін до цієї Програми
1. Нагляд і контроль
2. Нагляд і контроль за дотриманням цієї Програми Уповноважений здійснює шляхом:
1) розгляду і реагування на Повідомлення;
2) здійснення перевірок діяльності працівників Підприємства щодо виконання (реалізації) цієї Програми;
3) проведення перевірок організаційно-розпорядчих документів, правочинів, інших документів Підприємства, передбачених цією Програмою, а також їх проєктів на наявність корупційних ризиків;
4) здійснення періодичного моніторингу виконання цієї Програми.
Підприємство може визначити порядок здійснення планових та позапланових перевірок діяльності працівників Підприємства, порядок проведення перевірок документів, а також додаткові форми нагляду і контролю за дотриманням цієї Програми, зважаючи на специфіку своєї діяльності.
3. Якщо під час здійснення нагляду або контролю за дотриманням цієї Програми Уповноважений виявить ознаки вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, він ініціює перед Керівником Підприємства проведення внутрішнього розслідування у порядку, передбаченому цією Програмою та внутрішніми документами Підприємства.
4. Уповноважений не рідше ніж один раз на 6 місяців в строки та у порядку, що визначені Керівником Підприємства, готує звіт за результатами моніторингу виконання цієї Програми (далі – Звіт). До такого звіту прирівнюється щорічна оцінка результатів впровадження заходів, передбачених цією Програмою.
5. Звіт повинен включати інформацію щодо:
1) стану виконання заходів, визначених цією Програмою;
2) результатів впровадження заходів, визначених цією Програмою;
4) кількості проведених перевірок, внутрішніх розслідувань, їх результатів;
5) фактів порушення гарантій незалежності Уповноваженого;
6) стану виконання заходів, спрямованих на усунення або мінімізацію корупційних ризиків;
9) нововиявлених корупційних ризиків;
10) пропозицій і рекомендацій.
6. Звіт може містити іншу інформацію, що стосується реалізації цієї Програми.
7. Узагальнені результати моніторингу виконання цієї Програми розміщуються у загальному відкритому доступі для працівників Підприємства, а також на офіційному вебсайті Підприємства (за наявності).
9. Результати оцінки узагальнюються Уповноваженим у письмовому звіті, який він передає Керівнику Підприємства.
10. Оцінка результатів впровадження заходів, передбачених цією Програмою, проводиться за критеріями, визначеними Уповноваженим, та має містити інформацію в обсязі не меншому, ніж передбачений для Звіту.
2. Внесення змін до цієї Програми
2. Ця Програма переглядається у таких випадках:
оцінювання корупційних ризиків у діяльності Підприємства;
2) у разі внесення до законодавства, в тому числі антикорупційного, змін, які впливають на діяльність Підприємства;
3) у разі змін в організаційній структурі та бізнес-процесах Підприємства (за необхідності).
5. Раз на рік Уповноважений надає Керівнику Підприємства узагальнення пропозицій щодо внесення змін до цієї Програми та надає свої рекомендації щодо їх врахування або відхилення.
6. Керівник Підприємства, отримавши від Уповноваженого узагальнення пропозицій щодо внесення змін до цієї Програми, ініціює проведення їх відкритого обговорення працівниками (трудовим колективом).
7. У випадках, коли засновники (учасники) або Уповноважений наполягають на терміновому внесенні певних змін до цієї Програми, Керівник Підприємства у найкоротший строк, але не пізніше 10 днів з дня надходження таких пропозицій, ініціює проведення відповідного обговорення.
8. У разі схвалення пропозицій щодо внесення змін до цієї Програми засновниками (учасниками) та працівниками (трудовим колективом) Підприємства Керівник Підприємства своїм рішенням (наказом) затверджує відповідні зміни, які є невід’ємною частиною цієї Програми.
9. Зміни до цієї Програми не можуть встановлювати стандарти та вимоги нижчі, ніж передбачені Законом України “Про запобігання корупції” та Типовою антикорупційною програмою юридичної особи, затвердженою наказом Національного агентства з питань запобігання корупції.